Ihana, ihana syksy on täällä! Kuten varmaan kaikilla sisustajilla, minullekin iskee aina vuodenajan vaihtuessa tarve vähän päivittää kotia. Jatkuva päivittely ja uuden hankinta on kuitenkin aikamoisessa ristiriidassa sen kanssa, että pyrin tekemään kestäviä hankintoja ja sisustamaan ekologisesti ja mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavasti. Ennen minulla oli tapana ostaa aina Marimekon uuden malliston tyynynpäällisiä. Vannoin ostaessani, että nämä ovat niin ihanat, että käytän näitä samoja aina joka vuosi tästä eteenpäin. Olen kuitenkin helposti innostuvaa sorttia ja hyvin vastaanottavainen taitavalle markkinoinnille. Niinpä voitte arvata mitä niille edellisvuoden maailman ihanimmille tyynynpäällisille tapahtui seuraava vuonna, kun Marimekon uusi mallisto lanseerattiin.
Nyt olenkin tunnustanut omat heikkouteni ja tehnyt saman päätöksen kuin kaikkien Limited Edition-mallistojen kanssa. En osta niitä. Olen tullut siihen lopputulokseen, että niin ihanaa mallistoa ei olekaan, että se peittoaisi seuraavan, juuri trendien mukaisen ja tuoreen malliston. Päätös on ollut yksi sisustajanurani parhaita! Seuraan toki edelleen ammatillisesta mielenkiinnosta uusia mallistoja ja nautin esimerkiksi Marimekon superkauniista mainoskuvista, mutta samalla olen täysin vapaa näiden rajoitetun ajan myynnissä olevien tuotteiden jahtaamisesta ja jonottamisesta ja siihen liittyvästä stressistä.
Kyse on myös siitä millaisena näen kuluttajan, tuottajan ja tuotteen aseman. Mielestäni kuluttaja on kuningas, jonka tarpeisiin tuottajan kuuluu vastata ja jota palvelemaan tuotteet on tarkoitettu. Limited Edition-malli keikauttaa nämä suhteet päälaelleen laittamalla kuluttajan tanssimaan tuottajan pillin tahdissa. Usein nopea ja suuri ihastus ei enteile hirveän pitkää kiinnostusta. Ihastumme Limited Edition-mallistojen tuotteisiin, koska ne ovat juuri ajan hermolla, juuri sen hetken trendien mukaisia. Jos kuluttajana harkitsisimme näiden tuotteiden ostamista pidempään, ne eivät välttämättä päätyisi ostoskoriimme. Limited Edition-mallin tehokkuus piilee juuri siinä, ettei se anna mahdollisuutta harkita. Ostettava on saman tien, tai onni menee sivu suun. Välttämällä näiden mallistojen ostamista olen samalla palauttanut valta-aseman takaisin itselleni.
Vahvasti ajan hermolla olevien tuotteiden ja tekstiilien sijaan olen päätynyt päivittämään kotia klassisilla ja ajattomilla valinnoilla, kuten yksivärisillä pellava-, ja samettitekstiileillä maltillisissa maanläheisissä väreissä. Ne eivät koskaan ole erityisen in, joten ne eivät koskaan ole erityisen out. Toivon, uskon ja luotan siihen, että nämä tyynynpäälliset hurmaavat eleettömyydellään myös ensi syksynä. Jos ei ole halukas luopumaan trendikuoseista kokonaan, selviää viiden uuden päällisen sijaan yhdellä, kun sen yhdistää ajattomiin luottopäällisiin.




Kuvista näkyykin, että Artekin ruokapöydän tilalla seisoo tanskalainen kaunotar. Siitä kirjoitan pian oman artikkelin!
Kertokaa ajatuksianne täällä tai Instagramin puolella. Hamusitko tänä vuonna Marimekon hetkessä loppuunmyytyä Tiiliskivi-päällistä, vai onnistuitko päivittämään sisustusta vanhoilla aarteilla omasta kaapista?
-Vilja
Leave a comment